Juhtusin täna lugema linnavalitsuse teadet, milles nad väidavad, et „tasuta“ ühistranspordi idee väärib Rohelise Pealinna tiitlit, sest sellega väheneb autode kasutamine Tallinnas.
Tõsi, Tallinn väärib Rohelise Pealinna tiitlit. Kuid seda tänu oma rohelisele elukeskkonnale, mitte populistlikule uuele sotsiaalteenusele.
Huvitav, kas linnapea või meie abilinnapead on omavahel kunagi arutanud, miks tallinlased, kes mujal Euroopas liigeldes kasutavad hea meelega trammi või bussi eelistavad oma kodulinnas liigelda autoga? Kas nad teevad seda, sest pilet on kallis? Kas nad teevad seda, sest Tallinna bussid, trollid ja trammid on vananenud ja ebamugavad? Kaldun arvama, et nende küsimustega ei ole linnavalitsuse liikmed oma pead liiga palju vaevanud. Kuid alati on praktiline enne probleemi lahendama hakkamist mõelda selgeks selle sisu ja põhjus(ed).
Ühe põhjusena on välja toodud suurem keskkonnasõbralikkus, mille mõõdupuuks oleks Tallinna tänavatel autode vähenemine. Jutt, et tänu järgmise aasta algusest kehtima hakkavale priisõidule väheneb autode kasutamine, ei ole tõsiselt võetav. Ma usuks seda juttu siis, kui meie ühistransport oleks väga heal tasemel. Siis saaks inimesed suurema tõenäosusega autodest välja. Paraku on Tallinna ühistransporti kvaliteet täna languses ning linnavõimu populistlikud lubadused ei lahenda ühistranspordi tegelikke probleeme, vaid muudavad selle veel ebaefektiivsemaks.
Pealinna ühistransporti ei muuda keskkonnasõbralikumaks see, kui bussidele, trollidele ja trammidele kleepida rohelised kleepsud või kasutada sõnu ühistransport ja Roheline Pealinn ühes lauses. Inimesed ei hakka seda eelistama oma autole. Selleks, et inimesed hakkaksid auto asemel kasutama bussi, trolli ja trammi tuleb muuta need kaasaegseks ja mugavaks. Tallinlased kasutaksid palju parema meelega ühistransporditeenust, kui tänavatel sõidaksid trollid, trammid ja bussid, mis ei pärineks (peamiselt) eelmisest sajandist; kui sõidugraafikud oleksid mõistlikud ja tihedamad; kui transpordiliinid vastaksid tänapäevastele ootustele ja nõuetele. Paraku astub linnavalitsus samme vastupidises suunas ja see ei motiveeri autojuhte valima auto asemel ühistransporti. Tulemus võib olla hoopis vastupidine. Mina kardan, et aasta alguses vallanduva hullumeelsusega, mida me täna tegelikult ei oska endale ette kujutada, suureneb hoopis nende inimeste osakaal, kes ühistranspordi kasutamisest loobuvad.
Kui linnavalitsusel oleks tegelik soov vähendada autode hulka ja tuua pealinna ühistransporti kasutama inimesed, kes seni eelistavad autoga liiklemist, mõtleksid nad esmalt sellele, kuidas tuua valdkonna arendamisse lisavahendeid, mitte tõmmata ühistranspordi arendamisele järsult käsipidurit.